
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0” jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Nasza szkoła realizowała zadanie: „Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych - Priorytet 3, Kierunek inwestycji 3.2.” oraz „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego - Priorytet 3, Kierunek inwestycji 3.1.”. Kwota przyznanego wsparcia 6 500 zł. Kwota wkładu własnego: 1625 zł.
Realizacja programu obejmowała szereg przedsięwzięć i akcji, mających na celu promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Na początku zasięgnięto opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek. Podjęto współpracę polegającą na wypożyczaniu międzybibliotecznym z Miejską Biblioteką Publiczną w Świeciu. Dostosowano organizację pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i wakacji. W tym celu została wprowadzona zmiana Regulaminu Pracy Biblioteki Szkolnej.
Zakupiono 345 sztuk książek, w tym doposażono o 56 sztuk lektur oraz regał biblioteczny. W planowanych zakupach książek uwzględniono również potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Zakupiono książki z dużą czcionką, napisane prostym językiem.
Zrealizowano następujące działania czytelnicze w ramach NPRCZ:
- konkurs plastyczny: „Biblioteka moich marzeń - plakat” dla klas IV-VIII,
- konkurs plastyczny: „Świąteczna zakładka do książki” na najciekawszą zakładkę dla klas 0-III,
- konkurs czytelniczy: „Ja to znam” ze znajomości polskich przysłów dla klas IV-VIII,
- konkurs recytatorski: „Polscy poeci dzieciom” dla klas 0-III i grup przedszkolnych,
- biblioteczny konkurs fotograficzny: „Jestem jak z bajki” dla klas 0-VIII i grup przedszkolnych,
- obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom,
- III Międzynarodowa akcja „Przerwa na czytanie”- bicie rekordu w czytaniu na przerwie, dla wszystkich uczniów szkoły oraz nauczycieli i chętnych pracowników szkoły,
- lekcje czytelnicze - tematyczne z okazji świąt nietypowych (Dzień Uśmiechu, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Kubusia Puchatka)
- spotkania dyskusyjne w ramach Aktywnego Koła Czytelnika (omawianie nowości czytelniczych),
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania- zajęcia czytelnicze dla grup przedszkolnych oraz klas I-III,
- Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Mały miś w świecie wielkiej literatury” zajęcia czytelnicze, plastyczne kl. 0,
- uroczyste pasowanie na czytelnika dla klas I,
- czytanie bajek przez bibliotekarza oddziałom przedszkolnym i klasom 0-III,
- Bookcrossing,
- spotkania z teatrzykiem Kamishibai dla grup przedszkolnych oraz klas I-III,
- kiermasz książki - umożliwienie uczniom, pracownikom zakupu nowych książek,
- Ogólnopolski Projekt Czytelniczy „Z kulturą mi do twarzy” zajęcia głównie świetlicowe, w programie zajęcia czytelnicze,
- prezentacja dla rodziców: „Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży”.
Zrealizowano również kilka działań promujących czytelnictwo, które nie zostały ujęte w ramach NPRCZ, a doskonale wpisują się w idę tego programu. W tym:
- wycieczka do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Świeciu dla klas VII i VIII. Celem wycieczki było zapoznanie uczniów z działalnością biblioteki, rozbudzenie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie poczucia szacunku dla książki,
- udział w VII Ogólnopolskim Konkursie „Wielka Liga Czytelników”, którego głównym celem jest kształtowanie kompetencji czytelniczych oraz promocja czytelnictwa,
- udział w konkursie plastycznym organizowanym przez Wojewódzką Bibliotekę Pedagogiczną w Bydgoszczy „Tradycje wielkanocne w mojej małej ojczyźnie” dla klas IV - VI, w którym jedna z naszych uczennic otrzymała wyróżnienie,
- wyróżnienia roczne „WZOROWEGO CZYTELNIKA” dla uczniów szczególnie zaangażowanych w życie biblioteki szkolnej.
Realizacja „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” stała się doskonałym sposobem na wzbogacenie i uatrakcyjnienie księgozbioru. Ułatwiła promocję biblioteki szkolnej i uczyniła ją bardziej atrakcyjnym miejscem. Zaangażowanie wielu nauczycieli pomogło dotrzeć do każdego dziecka w szkole i włączyć je do aktywnego udziału w projekcie. Dzięki temu już dziś widoczny jest wyraźny wzrost zainteresowania szkolną biblioteką i jej księgozbiorem.